Raapstelen stamppot met cashewnoten en gerookte tofu


Alhoewel we liever naar de lente en zomer vooruitkijken gok ik zo, toch nog even een stamppotje. Afgelopen seizoen was voor mij echt het begin van het ontdekken dat stamppotten toch best lekker kunnen zijn, alleen houd ik niet van de gewone traditionele andijvie- en boerenkoolstamppotten blijkt.

De raapstelen zijn weer verkrijgbaar en die lenen zich ook uitsteken voor een stamppot! De Ierse naam voor stamppot is colcannon, en klinkt in mijn oren eigenlijk veel leuker en spannender dan stamppot. Colcannon betekent "white-headed cabbage" en hoewel raapsteel uiteraard geen witte kool is, is raapsteel wel een koolsoort; het is een vorm van bladkool.


Raapstelen stamppot met cashewnoten en gerookte tofu 2 pers

8 medium kruim aardappelen, in stukjes (ik heb Laura aardappelen gebruikt en ik houd ze in schil)
1 bos raapstelen, schoongespoeld en in stukjes gesneden
2 el plantaardige margarine
1/2 cup geroosterde cashewnoten (ongezouten)
1/2 blok gerookte tofu, in blokjes
scheut sojasaus
scheut ahornsiroop
plantaardige olie
peper & zout

Zet de aardappelen in koud water op het vuur en breng aan de kook. Kook ze tot ze gaar zijn.

Verhit wat olie in een kleine koekenpan en bak hierin de gerookte tofu tot ze beginnen te verkleuren. Voeg een scheutje sojasaus en een klein scheutje ahornsiroop toe en bak alles nog even een minuutje om. Doe de cashewnoten even erbij in de pan om ze te verwarmen en eventueel wat extra smaak te geven.

Wanneer de aardappels gaar zijn giet je ze af, doe terug in de hete pan en voeg margarine en de raapstelen toe (laat het vuur nog zachtjes aan staan om te voorkomen dat het teveel afkoelt).
Goed door elkaar blijven mengen tot de raapstelen gaan slinken. Voeg de cashewnoten en gerookte tofu blokjes toe (houd er een paar achter ter garnering) en meng alles nog even goed en breng indien nodig op smaak met zout en peper.

Serveer met de eventueel achter gehouden gerookte tofu-blokjes en cashewnoten.



Print Friendly and PDF

3 opmerkingen:

  1. Ik hou ook niet zo van traditionele stamppot maar dit ziet er wel lekker uit!
    Zeker omdat er meer groente in zitten... wordt het niet zo'n brei van alleen aardappelen;)

    Ik had ook eens een zomerse stamppot gemaakt met o.a. zongedroogde tomaat, olijfjes en rucola. Lekker fris met een beetje citroensap erdoor!

    -Joy-
    Fashionfoodfunforever.nl/wordpress/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oehhh...net raapstelen in mijn biopakket gekregen dus morgen maar eens dit recept maken! Groetjes, Astrid (@veganista_girl)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er staat ook een nieuwere, lente stamppotje op de blog Astrid :-)

      Verwijderen