Bloemkoolcurry met tuinbonen

Het lijkt een vreemde combinatie, tuinbonen in een curry, maar ze smaken er prima in! En toch weer extra vitaminen erbij. Als kind zijnde lustte ik nooit tuinbonen; ik vond ze maar bitter. Maar als zoveel groentes tegenwoordig ben ik ze erg gaan waarderen. Zeker wanneer ze op een niet-Hollandse manier worden bereidt.

Had ik al verteld dat dit de diepe zwarte borden zijn die ik zelf heb gemaakt tijdens mijn keramiek lessen? Ik ben er echt superblij mee! Niet alleen voor de foto's ogen ze mooi, maar ze eten gelukkig ook erg prettig. Ze zijn lekker robuust en niet te netjes, maar dat geeft ze juist hun karakter.



Bloemkoolcurry met tuinbonen 3-4 pers

1 medium bloemkool, in kleine roosjes
2 zoete aardappelen, geschild en in blokjes
2 cup wortelen in halve ronde plakjes gesneden (ongeveer twee grote wortelen)
200 gram tuinbonen (indien uit vriezer dan ontdooid)
2 pakken/blikken tomatenstukjes op sap
2 uien, fijngehakt
1½ tl gemalen koriander
1 tl kurkuma
½ tl komijn
1/4 tl gemberpoeder
½ tl chilipoeder
1 citroen, in partjes gesneden
peterselie
peper & zout
plantaardige olie

Meng de kruiden in een bakje (koriander, kurkuma, komijn, gember en chilipoeder). Meng hier een beetje heet water door zodat er een pasta ontstaat.

Verhit in een grote pan wat olie en bak hierin de ui tot deze glazig is en begint te verkleuren. Voeg het kruidenmengsel toe samen met de tomatenstukjes. Zodra het op temperatuur komt voeg je de wortel en de zoete aardappel toe.  Giet er een beetje water bij dat alles net niet onder water staat en breng het zachtjes aan de kook met de deksel op de pan voor ongeveer 10 minuten.

Voeg de bloemkool en de tuinbonen toe, en doe er zoveel water weer bij dat alles net onder staat. Voeg de partjes citroen toe en breng weer aan de kook. Laat alles zachtjes beetgaar worden zonder deksel. Roer heel af en toe, maar heel voorzichtig om. Breng op smaak met zout en peper.

Serveer met bijvoorbeeld rijst en besprenkel met vers gehakte peterselie.



Print Friendly and PDF

2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er lekker uit zeg!!!!!! Wat leuk van die borden. Staat heel mooi. En je kunt er trots op zijn! ":)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je wel voor dit recept, het was heul lekker!! Ik wist niet goed of de citroen met of zonder schil moest, dus die heb ik weggelaten, en het resultaat was nog steeds nomnom!!

    BeantwoordenVerwijderen