Penne met raapstelenpesto, courgette en tomaatjes uit de oven


Pasta, pesto, pijnboompitjes en tomaatjes uit de oven; je kan er mij bijna voor wakker maken (het is dat ik zo enorm van slapen houd, anders..). Zomers maken we dan ook wel vele variaties op dit thema, met de groentes die voor handen zijn.

Ditmaal waren het nog raapsteeltjes die ik had. Geen raapstelen in huis of in de buurt? Maak het dan met bijvoorbeeld spinazie of alleen basilicum. De volgende keer ga ik denk ik in plaats van courgettes eens groene asperges grillen. Ik heb er nu al zin in!


Penne met raapstelenpesto, courgette en tomaatjes uit de oven 2 pers
Penne voor 2 personen
cherrytomaatjes aan een takje
1 pakje pijnboompitjes
1 grote courgette in dikke plakken 
bladeren van 1 bos raapstelen
handje verse basilicum
2 el edelgist
1 klein teentje knoflook, grof gehakt
3 tl hennepzaad
olijfolie
peper & zout

Verhit de oven op 200C en spreid de tomaatjes op een bakpapiertje. Besprenkelen met wat olijfolie en zout. Zet ze voor ongeveer een half uurtje in de oven.

Rooster de pijnboompitjes in een koekenpan.

Kook de penne volgens de aanwijzingen op de verpakking.

Maar ondertussen de pesto. Ik gebruik hiervoor een diepe maatbeker en een staafmixer, maar het kan ook in een keukenmachine (vond ik iets teveel afwas) of een kleine kom van de blender (die was in gebruik voor een smoothie).
Maal de bladeren van de raapstelen en de basilicum met wat olie en een scheutje water tot een zachte massa. Voeg daarna 1/4 cup pijnboompitjes toe (je moet wel pijnboompitjes overhouden voor over je pasta heen te strooien), hennepzaad, knoflookteentje, edelgist en eventueel wat meer olie of water indien je het te dik vindt. Alles goed mengen met de staafmixer (of wat je ook gebruikt).
Op smaak brengen met zout en peper.

Verhit een grillpan en grill de courgette aan beide zijdes met mooie grillstrepen (eventueel insmeren met wat (knoflook)olie) en besprenkel ze met wat zout.

Meng de pesto door de afgegoten penne, meng hier de courgette doorheen. Serveer met de tomaatjes erbij en besprenkel met de overgebleven pijnboompitjes.


Print Friendly and PDF

2 opmerkingen:

  1. wat ziet er lekker en "zomerse" uit. Ik heb trouwens jouw tahin dressing geprobeerd, met spinazie. Ik heb een foto op mijn blog (ik heb gegeten met kip kerrie). Ik heb ook idee genomen uit jouw roze linzen saus voor op de pasta, and het was een groot succes!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Chiara, Wat leuk dat je die dressing hebt geprobeerd.
      Ik ga direct even op je blog kijken.
      Groetjes
      Danielle

      Verwijderen